Hoe zorgen we?
D.m.v. oudercontacten kunnen ouders en leerkrachten hun bezorgdheden bespreekbaar maken.
De kleuterjuf/klasleerkracht observeert, analyseert, onderneemt (extra uitleg geven met concreet materiaal, het oplossen van ruzies, het werken in niveaugroepen, het invoeren van contractwerk/hoekenwerk voor zelfstandig werken,…), signaleert, vraagt ondersteuning,…
Afhankelijk van de zorgnoden, zetten we de zorgleerkrachten in voor verschillende vormen van differentiatie bv. een taalbad, relaxatie, ondersteuning bij lezen, spelling, rekenen,…
![](https://primary.jwwb.nl/public/g/j/l/temp-tithigmfmvehcxvoihob/bn0shy/img_5636jpg.jpg?enable-io=true&enable=upscale&crop=1921%2C2880%2Cx0%2Cy0%2Csafe&width=168&height=252)
![](https://primary.jwwb.nl/public/g/j/l/temp-tithigmfmvehcxvoihob/gpcblg/img_5613jpg.jpg?enable-io=true&enable=upscale&crop=1920%2C2579%2Cx0%2Cy151%2Csafe&width=175&height=235)
De zorgcoördinator biedt hulp op 3 niveaus:
- Schoolniveau:
Mee denken over: aangepaste programma's voor lezen en wiskunde, een breedgedragen visie rond sociaal-emotioneel welbevinden, ... - Klasniveau:
Samen zoeken naar oplossingen en interventies d.m.v. het aanreiken van nieuwe inzichten, andere hulpmiddelen, didactische suggesties, een mogelijk begeleidingsplan,… - Leerlingniveau:
Observaties, schoolrijpheidstesten afnemen, LVS-toetsen lezen afnemen in 1-2-3-4, het AVI-leesniveau afnemen in de 3de graad, ...
Andere taken van de zorgcoördinator zijn:
- Het organiseren van MDO’s. Dit zijn overlegmomenten met verschillende partijen (ouders, leerkracht, CLB, leerondersteuners vanuit VOKAN, logopedisten, psychologen,…)
- Met de klasleerkrachten regelmatig samenzitten om de aanpak van de zorg te bespreken. Dit kan op leerling-, klas- of leerjaarniveau zijn.
- Regelmatig overleg met de directie en het CLB.